Concepten en connotaties
Interessant is om te zien hoe discussies verlopen. Groenlinks heeft het alleenrecht op ‘groen’ en ‘milieu’ voor een groot deel verloren aan D66. D66 heeft zich daarmee ‘geherdefinieerd’ en zijn sinds enige tijd zelfs milieu drammers. De partij van Thierry Baudet bestaat uit Wappies en daarnaast is Thierry een onbetrouwbare Rusland infiltrant. ‘De partij van Job Cohen’ houdt wel van een kopje thee drinken en de CDA is een slechte rentmeester met haar boeren achterban.
Als we het over de markt hebben dan barst een snicker reep van de energie terwijl het in feite een bonk vet met suiker is waar je alleen maar sloom en dik van wordt. En een sigaret is stoer zoals de Marlboro cowboy op het paard, maar in feite is het alleen maar een bron van ziekten waar je oud en lelijk van wordt. Zo hebben we allemaal gedachten en gevoelens bij de verschillende automerken, denk aan Volvo, Lada, Mercedes, Jaguar, Citroen. Dit worden connotaties genoemd.
Positionering van ideeën, producten en bedrijven
De beschrijving van een idee/ product/ persoon wordt ook wel positionering genoemd. Hierin verschillen producten niets van politieke ideeën. De positionering is de positie ten opzichte van de concurrent. Dus als een kapper of andere winkel haar deuren wilt openen is de eerste vraag: waarin verschil ik van de concurrent. Hetzelfde geldt voor een politieke partij. Een partij of winkel die geen meerwaarde heeft voor haar klant (kiezer), is een kort leven beschoren. Het gaat hierbij niet over de ‘echte, werkelijke’ meerwaarde, maar de meerwaarde zoals die door de klant/ kiezer wordt ontvanger. (the truth is in the eyes of the beholder, Ruth Hubbard 1988).
Een voorbeeld van een slechte positionering is beschreven voor de PvdA. Staat deze nog wel voor de arbeider? PvdA zou zich af moeten vragen waarom veel van haar leden zijn overgestapt naar bijvoorbeeld de PVV die wel zegt voor de arbeider (genaamd Henk en Ingrid) op te komen. Een goede verkiezingsuitslag heeft dus alles te maken met de juiste positionering. Voor de markt is een voorbeeld van een slechte positionering de snackbar die niet loopt terwijl de volgende snackbar juist wel loopt. Ergens is er dus meerwaarde waar deze laatste snackbar zich beter op positioneert in de ogen van de klant. Of dit ook echt zo is, is niet van belang. Het gaat enkel en alleen om de meerwaarde zoals die door de klant/ kiezer wordt ontvanger. (the truth is in the eyes of the beholder, Ruth Hubbard 1988).
De doelgroep
In de laatste zin van voorgaande alinea had ik het over de positionering in de ogen van de klant. Voor een succesvolle positionering moet de klant dus bekend zijn bij de zender (politieke partij/ bedrijf). Bedrijven die hun klanten niet kennen zijn gedoemd te mislukken. Hetzelfde zien we bij de PvdA. Laatste regeringsperiode kan de PvdA wel afdoen met ‘we hebben verantwoordelijkheid genomen’, maar dat wordt door hun kiezers niet op prijs gesteld. Door de samenwerking met de VVD zijn er vele sociale voorzieningen gereduceerd. Laten we dit vergelijken met een Volvo: Volvo positioneert zich op veiligheid, maar als er keer op keer bij ongelukken naar voren komt dat Volvo juist niet veilig is, dan is Volvo ongeloofwaardig. En ongeloofwaardig betekent verlies van klanten. Hetzelfde geldt voor de PvdA. Het hele verhaal van producten of politieke ideeën begint dus bij de ontvanger.
De auteur
Auteur heeft een studie Marketing Communicatie gevolgd aan de Universiteit van Amsterdam met specialisatie landbouw economie aan de Landbouw universiteit Wageningen. In de specialisatie is auteur afgestudeerd op de communicatie strategie van pressie groep van kleine Franse boeren. De vraag was hoe invloed uit te oefenen om de belangen te van deze pressie groep te vergroten. Door In de EU wordt onevenredig veel geld uitgegeven aan de landbouw. Zo is voedsel voor de EU van strategisch belang (mogen niet van andere landen afhankelijk zijn) maar medicijnen is niet van strategisch belang?! Hier zijn we voor 90% afhankelijk van China en India…
Aansluitend heeft de auteur enige tijd bij ministerie van Financien gewerkt en DSM export midden oosten. Daarna gedurende 25 jaar zelfstandig diverse producten geïmporteerd vanuit Zuid Amerika naar Europa en andere delen van de wereld. Ook bij het opzetten van een succesvol product begint het altijd hetzelfde: het hele verhaal van producten of politieke ideeën begint bij de ontvanger. Dat wil zeggen alles moet kloppen. In academische termen: alle aspecten moeten consistent zijn. Een bedrijf die zegt duurzaam te zijn maar op één detail dat niet te zijn (verpakking, afvalwater, goederenstroom) wordt uiteindelijk afgestraft. Alles begint bij de perceptie van de ontvanger. Dit moet in één keer duidelijk zijn bij de klant/ kiezer, zonder één enkele bedenking. De PvdA is nu niet geloofwaardig, echter mensen vergeten snel. Het CDA onder leiding van Bontebal is het ‘fatsoenlijke alternatief’. Maar de spagaat van de CDA is zeker niet weg: gaat de CDA uiteindelijk kiezen voor haar achterban (boeren) of gaat het CDA zich vervreemden van haar existentiële rentmeesterschap? Voor beiden kiezen kan niet.